Kalça Çıkığı
13.10.2020 13:07:17

Kalça Çıkığı

Kalça çıkığı femur başındaki topuzun leğen kemiğinde yer alan soketten çıkması sonucu oluşur. Yetişkinlerde kalça çıkıklığı kişinin bacak boyunun bir miktar kısalığı anlamına gelir.

Çıkıkların %90’ı arkaya doğru çıkıklardır. Bu durumda çıkık bacak kısalmış ve içe doğru dönüktür. Nadiren kalça alınan travmanın yönüne bağlı olarak öne doğru çıkar. Bu durumda bacak uzar ve dışa doğru dönüktür. Kalça çıkığı çok ağrılıdır. Sinir yaralanması eşlik ediyorsa ayak oynamaz ve his kaybı mevcuttur. Kalça çıkıklığı nedenleri doğumsal ve travma sonucu olarak ikiye ayrılmaktadır.

Doğumsal Kalça Çıkığı

Ortopedik cerrahinin en ciddi hastalıklarındandır, kalça eklemindeki top (femur başı) ile yuva (asetabulum) ilişkisinin değişik derecelerde bozulmasıdır. Doğuştan kalça çıkığı daha çok kızlarda olur. Bazı bölgelerde daha sık görülür, kundak kullanımı görülme sıklığını artırmaktadır. İlerleyen yaşlarda büyük sağlık problemlerini de beraberinde getirmektedir. Kalça çıkıklığının nedenleri arasında genetik faktörler, ailenin sahip olduğu ilk çocuk olmak, kız çocuk olmak, bebeğin doğum kilosunun fazla olması, annenin gebelikte artan bazı hormonları, sezaryen doğum, normal doğumda bebeğin ters gelmesi ve bebeğin kundaklanmasının yer almaktadır. Bu nedenlerden dolayı oluşan kalça çıkıklıkları ileri yaşlarda kişilerin sorun yaşamakta ve uzmana başvurma ihtiyacını doğurmaktadır. Bu sorunu yaşayan kişiler belli bir döneme kadar günlük aktivitelerini rahatlıkla gerçekleştirebiliyor ve hatta spor bile yapabiliyorlar. Zamanla ağrılarla kendini gösterip hareket kısıtlanması yaşatan bu problem tedavi edilmezse hayatı olumsuz etkiliyor. Gelişen tıp teknolojileri ve artan tıbbi tecrübelerle bu hastalara daha erken dönemlerde müdahele ediliyor, günlük yaşantılarını sorunsuz yaşamaları sağlanıyor.

Erişkin Kalça Çıkığı

Erişkinlerde doğumsal olmayan kalça çıkıkları, travmaya bağlı olarak ( düşme, trafik kazası, vb. ) gelişmektedir. Motorlu araç kazaları en sık sebeptir. Özellikle emniyet kemerinin takılmaması riski çok arttırmaktadır. Yüksekten düşmeler, endüstriyel kazalar diğer sebeplerdir. Bu yaralanmalarda eşlik eden diğer organ yaralanmaları da sıktır. Doğru tanı ve tedavi gerçekleştirilmezse ağrılara ve hatta zamanla kireçlenmelere neden olmaktadır.

Tedavi

Eğer hasta ek bir probleme sahip değilse, genel anestezi veya sedasyon altında özel manipülasyonlarla yerine oturtulur.

Kalça çıkıklığı sorunu yaşayan hastalar uzman doktor tarafından öncelikle muayene ediliyor ve gerekli tetkikleri yapılıyor. Bunların neticesinde hastalara gereken tedavi yöntemleri belirleniyor. Görüntüleri incelenen hastaların bacak boyları ölçülüyor. Tedavi seçenekleri, sonuçları ve durumu hakkında ayrıntılı bilgi veriliyor. Bu seçenekler; ameliyatsız ayakkabı tedavisi, bacak uzatma ile kısalığı giderme, eklem protezi ile kalça eklemini yerine koyarak bacak boyunu eşitleme tedavileridir.